Retail marketing kan være svært at forstå for den uerfarne, og det kan også ofte virke enormt uoverskueligt. Der er mange elementer, man skal kunne følge med i, når det kommer til retail marketing, og det er med at holde tungen lige i munden. Derfor får du her en guide til alt hvad du skal vide om retail marketing.

Hvad er retail marketing egentlig?

Retail marketing er helt enkelt salg af bestemte produkter eller bestemte tjenester fra et firma til en forbruger. Man kan også sige, at retail handel handler om, hvordan et produkt eller en tjeneste promoveres og fremvises til kunder. For mange virksomheder og butikker, der producerer diverse produkter eller tjenester kan det være altafgørende, at opnå god retail marketing – især hvis det er et nyt produkt eller en ny tjeneste, som ikke er set før og derfor endnu ikke er særligt afprøvet og vurderet. Når det kommer til retail marketing er der fire principper, man altid kan følge. Nemlig de fire p´er: pris, placering, produkt og promotion. Altså alt det, der får et produkt frem i verden og hen til kunderne. Du kan læse meget mere om retail marketing på modsvar.dk.

1. p: prisen

Det giver nok lidt sig selv, at for at en kunde eller forbruger skal være interesseret i et nyt produkt eller tjeneste, er det vigtigt, at prisen er i orden og når direkte ud til målgruppen. Når man skal bestemme prisen på et produkt, er det vigtigt at se på hvad produktionen af produktet koster og derefter kan man regne ud, hvad ens egen indtjening af produktet skal være. Man skal være forsigtig og overvejende, når man vælger en pris til ens produkt, da man hurtigt kan skyde for langt over mål.

2. p: placering

En anden ting der som sagt er vigtig, når det kommer til retail handel er placeringen. Her handler det om at finde ud af hvilken butik eller virksomhed, der skal forhandle ens produkt eller tjeneste. Hvis det for eksempel er et billigt fjernsyn, hvor den primære målgruppe kan være unge studerende, er det vigtigt ikke at vælge en placering, der ikke er tilgængelig for dem.

3. p: produkt

Produktet er udgangspunktet, når det kommer til retail marketing; intet produkt, ingen handel. Uanset hvilket produkt du vælger, er det vigtigt, at det ser indbydende og lækkert ud – især hvis det er et produkt, der allerede findes på markedet og som let kan udkonkurrere dit produkt. Dit produkt kan for eksempel udskille sig ved hjælp af en bestemt farve eller indpakning.

4. p: promotion

Den sidste ting, der er vigtig, når det kommer til retail marketing er promotion, eller promovering, af produktet. Her skal man igen fokusere på produktets målgruppe – hvor er det oplagt at promovere produktet? Måske er det på internettet og sociale medier eller måske er det i en avisreklame eller som plakat ved et indkøbscenter. Der er mange muligheder, så det er bare med at være kreativ og tænke ud af boksen! Det kan nemlig være forskellige ting der gør, at man får en konkurrencefordel.